Nieuwe kans op de arbeidsmarkt dankzij golfclinic

Hij had nog nooit gegolft, maar scoorde wel een hole-in-one. Figuurlijk dan. Want Klaas Oordt kon dankzij de golfclinic ‘Wat is jouw handicap?’ na een periode van thuiszitten aan de slag bij Rabobank Vaart en Vechtstreek. Inmiddels zit een eerste klus erop en staat hij aan het begin van een volgende.

Een golfclinic waar werkgevers en werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt elkaar ontmoeten, hoe ontstaat zoiets? “De golfclinic is een initiatief van Nicolaas Alfing van Werkgeversservicepunt Regio Zwolle”, vertelt Hans van Dijk, directeur Particulieren van Rabobank Vaart en Vechtstreek in Hardenberg. “Het initiatief sprak ons meteen aan. Wij staan altijd open voor manieren waarop wij onze lokale betrokkenheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen laten zien. En dit paste goed daarbij.”
De initiatiefnemers zijn er zonder al te duidelijke verwachtingen mee aan de slag gegaan. Bij golfclub Hooge Graven liepen ze ook meteen warm voor het idee. Dat was een mooie eerste stap. Nu moesten ze werkgevers vinden die open stonden voor sociaal ondernemen. En werkzoekenden. WSP en Rabobank trokken hierin samen op. Het leverde een groep van ongeveer twintig deelnemers op. Klaas Oordt was een van hen.

Langs de zijlijn
Oordt kwam in 2013 ziek thuis te zitten. In de periode die daaraan vooraf ging werkte hij voor twee werkgevers. Die situatie, in combinatie met de vele uren die hij voor zijn werk op de weg zat, zorgde ervoor dat hij te weinig kans zag om tot rust te komen zoals hij dat graag deed, met een flinke wandeling langs de Vecht bijvoorbeeld, de rivier die hij ziet als ‘een goede vriendin’. Ineens stond hij langs de zijlijn.
Het is bijna ironisch want Oordt hield zich voor Stichting Bono een groot deel van zijn tijd bezig met het coachen van jongeren bij wie de balans tussen werken en leren en privé onder druk staat. “Ik had een stuk of dertig jongeren onder mijn hoede”, zegt Oordt, “Het is een zwaar traject. Ze moeten werken en daarnaast studeren. En dan zijn er ook nog makkers bij met een gezin. Daar liepen sommigen in vast.” Coachen bleek goed te helpen.
In die twee banen maakte Oordt ook kennis met LEAN. Het doel van LEAN is het elke dag weer een stapje beter te doen voor je klant. Het uitgangspunt daarbij is dat je een perfect product, precies op tijd levert. Je gaat daarvoor op zoek naar ‘verspillingen’ in het proces en die probeer je eruit te halen. Oordt gaf trainingen op het laagste niveau van LEAN.

Een nieuwe kans
Tijdens de golfclinic kwam hij hierover in gesprek met Henriëtte Herbschleb, directeur Bedrijven van Rabobank Vaart en Vechtstreek. Ze vertelde hem dat de Rabobank ook bezig was met LEAN. Herbschleb en Van Dijk brachten hem in contact met een van de trainers van het yellow belt LEAN programma dat de medewerkers van de Rabo-vestiging in Hardenberg doorliepen.
“Dat klikte”, zegt Oordt, “Trainer Ewoud Coppers van LCB Group nodigde me uit om mee te helpen bij het uitdragen van de training.” Oordt koos ervoor eerst even mee te lopen, maar kreeg er al snel vertrouwen in. Het resultaat was dat ze samen de training hebben verzorgd. “Dit was voor mij een mooie manier om rustig te beginnen. Ik heb er een goed gevoel over en de trainer ook.”
Ook Hans van Dijk kijkt tevreden terug op de bijzondere samenwerking. “Het was mooi om te zien dat de trainer ook open stond voor het experiment. Hij heeft Klaas goed begeleid. Ook omdat het voor Klaas best een stap was. Ik heb van beide kanten positieve geluiden gehoord.”
Inmiddels heeft Oordt een volgende klus aangeboden gekregen. “Iets meer in de luwte”, volgens hemzelf, “zodat ik het een beetje zelfstandig kan doen.” Hij gaat accountmanagers van Rabobank Vaart en Vechtstreek ondersteunen bij het inzicht krijgen in midden- en kleinbedrijven in en rond Ommen. Een mooie uitdaging, vindt hij.

Maatschappelijk verantwoord
Oordt begint met drie dagdelen, twaalf uur in totaal. Op die manier denken ze in een maand of twee een beeld te hebben van de mogelijkheden. Hij zit er nog niet. De werkervaringsplek is nieuw voor de organisatie en dat moet ingepast worden. Katinka de Vos, adviseur Re-integratie & Outplacement van Maas groep helpt de Rabobank en Klaas bij het vinden van een passende contractvorm. Ook begeleidt ze Oordt bij het opbouwen van zijn werkzaamheden om zo weer werkfit te worden voor de arbeidsmarkt. Naar verwachting kan hij begin april van start.
Dat betekent niet dat de Rabobank in Hardenberg geen ervaring heeft met het bieden van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Integendeel. Zij het misschien op een meer indirecte manier.
“Wij werken voor de bedrijfscatering in onze vestiging samen met The Colour Kitchen”, legt Van Dijk uit, “Op die manier krijgen jonge mensen een kans binnen onze ondersteunende dienstverlening.” Het is een ‘hartstikke leuke’ samenwerking volgens de directeur die bovendien goed past bij de ambities van de coöperatieve bank.

Dat smaakt naar meer
Het succes van de golfclinic is wat betreft Van Dijk zeker voor herhaling vatbaar. Er wordt zelfs al aan een volgende editie gewerkt. Waarschijnlijk in het voorjaar. “Als het weer wat beter wordt.” Misschien doet dan ook een andere Rabo-vestiging mee.
Ze nemen de ervaringen uit de eerste editie uiteraard mee. Van Dijk: “De volgende keer kunnen we het nog beter op elkaar afstemmen. Als we goed kijken met welke kandidaten UWV en/of gemeenten naar de baan komen, kunnen we ook beter kijken wie we aan de andere kant uitnodigen. Zo vergroten we de kans op een match.”

 

 

Deel dit via:

Contact

Heeft u hulp nodig?
Neem contact met ons op:

038 7001205 stuur een email

Social media

Twitter LinkedIn Instagram