‘Cycloon Post is volledig ingericht op de doelgroep’

12 juli 2018

De rood-gele fietskoeriers van Cycloon zijn een vertrouwd onderdeel van ons straatbeeld geworden. Maar naast hun snelle en duurzame imago heeft het bedrijf ook een heel sociale kant: bij Cycloon Post vormen mensen uit het doelgroepregister het overgrote deel van het personeel. De werkgever wordt door arbeidsprofessionals als voorbeeld beschouwd: “Hun hele interne proces is erop gericht om mensen die moeilijk aan werk komen toch een plek te bieden.”

Oprichter Eddy te Rietstap was als student zelf ooit fietskoerier in Groningen. Terug in Zwolle begon hij daar in 2002 een eigen vestiging, die uiteindelijk zijn oude werkgever in Groningen zou overnemen en uitgroeien tot Cycloon Post & Fietskoeriers, met op dit moment 31 vestigingen door het hele land. In 2012 nam Cycloon, na jarenlange samenwerking, óók definitief de Zwolse vestiging over van Business Post – een Sociaal Werkbedrijf waar toen al tientallen mensen vanuit de Wezo waren gedetacheerd.

In de voorbije jaren is dat werknemersbestand uitgebreid met mensen vanuit UWV en het gemeentelijke doelgroepregister, niet in de laatste plaats omdat Wezo met een terugloop in aanwas moeilijk meer aan de vraag naar personeel kon voldoen. Momenteel werken alleen al op de vestigingen in Zwolle en Kampen samen 65 mensen met enige vorm van arbeidsbeperking. Daarvan zijn 46 gedetacheerd vanuit SW-bedrijven; 19 mensen werden vanuit UWV en gemeenten geplaatst.

Doorgroeien

Hun werkzaamheden zijn divers. Medewerkers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor bezorging op de fiets in de wijk tot koerieren tussen vestigingen of in het buitengebied; van post sorteren tot fulfillment. “Binnen het hele proces zit een groot aantal kleinere stappen”, legt bedrijfsleider Jonneke Sterk uit: “Post ontvangen aan de balie, wegen, inpakken, frankeren … Dus binnen de functies die we hebben bestaan mogelijkheden om bij te leren of door te groeien. Als het heel goed gaat wordt er gekeken naar extra taken of kunnen mensen zelfs aansturing gaan doen.”

Nieuw personeel komt bij Cycloon gefaseerd in dienst. Na een proefplaatsing van twee maanden, om rustig te kunnen wennen en meekijken, wordt een contract voor een half jaar aangegaan, dat vervolgens met maximaal twaalf maanden kan worden verlengd. Daarna volgt een tweede fase van tijdelijke contracten, die maximaal vier jaar duurt. Vervolgens kan iemand doorgroeien naar een vaste plek binnen of zelfs buiten Cycloon. “Als het goed gaat en we kunnen iemand in dienst houden willen we graag een stabiele werkgever zijn”, aldus Jonneke Sterk. “Omdat we dit nu vier jaar doen hebben we daar nog geen ervaring mee. Maar het lijkt mij jammer om na vijf jaar iets anders te moeten gaan doen. En wij hebben er zelf ook iets aan om mensen vast te houden.”

Warm bad

Volgens arbeidsprofessional Karin van Ringen van WSP Regio Zwolle (samenwerking gemeentelijke accountmanagers en UWV-adviseurs-red.) is Cycloon voor veel werkzoekenden een warm bad. “Er werken veel meer mensen uit de doelgroep, het bedrijf is er helemaal op ingericht. Bij veel andere bedrijven wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld je tempo. Dan halen ze wat taken van je functie af. Hier is het tempo over de hele linie al aangepast. En de sfeer is heel goed, ik vind het een prachtig bedrijf.” Van Ringen kijkt meestal alleen of mensen gemotiveerd zijn en de tijden kunnen werken die er voor staan. “Misschien is het hooguit wat lastiger voor mensen die heel gevoelig zijn voor prikkels. Maar Cycloon is heel erg op de hoogte van wat mensen kunnen en niet kunnen, ze hebben er de begeleiding voor en zijn heel wat gewend daar.”
De dagelijkse begeleiding wordt geboden door de teamleiders; zij zijn daarvoor opgeleid en toegerust. Cycloon heeft een eigen methodiek ‘Mens & Ontwikkeling’. De ambitie is om mensen zelf hun afstand tot de arbeidsmarkt te laten verkleinen of zelfs helemaal wegnemen, door persoonlijke aandacht en begeleiding. En begeleiding betekent volgens Jonneke Sterk in eerste instantie toch gewoon goed kijken hoe mensen in hun vel zitten.

Thuissituatie

“Ik let zelf heel erg op lichaamshouding. De manier waarop iemand binnenkomt kan een verschil van dag en nacht zijn met een week ervoor. Valt mij iets op, dan vraag ik er meteen naar – als teamleiders dat niet al hebben gedaan. Wat kunnen we doen en verbeteren? Wat kan je zelf doen? Bij langlopende problemen schakelen we andere begeleiding in. Vaak loopt er iets niet lekker in de thuissituatie. Daarin kunnen wij weinig betekenen. Maar we kunnen het wel signaleren, hulp organiseren en er rekening mee houden.”

Over de vraag of ze nu vooral in de sociale of de logistieke sector werkt hoeft Jonneke niet lang na te denken. “Het werk is natuurlijk logistiek, maar eigenlijk draait alles om het sociale aspect. We willen mensen iedere dag een mooie werkplek bieden, waar ze zich verbonden voelen en zich kunnen ontwikkelen. En we merken dat mensen ook met trots vertellen over hun werk hier, dat ze boven zichzelf uitstijgen. Ik krijg zelf heel veel energie als ik zie hoe mensen hier heel timide binnenkomen, sociaal langzaam opbloeien en een jaar later lachend aan de kantine-tafel zitten. Waarschijnlijk ligt mede daarom het ziekteverzuim hier veel lager dan bij andere SW-bedrijven.”

Een plek bieden

“Er zijn niet veel werkgevers waar je grote groepen mensen met een beperking kan plaatsen en zeker niet veel die die begeleiding kunnen bieden”, zegt Hadaf El Hamdouni, accountmanager WSP Regio Zwolle. “We plaatsen wel vaker meerdere mensen bij één werkgever, maar Cycloon is er helemaal op ingericht. Hun businessmodel is erop gericht mensen een plekje te bieden. Daar krijgen ze ook subsidie voor, maar dat maakt ze wel interessant voor ons.”

Zonder die looncompensatie zou het businessmodel inderdaad moeilijk houdbaar zijn, erkent Sterk. Cycloon investeert in extra begeleiding, waarvoor veel mankracht nodig is. “Ik denk dat we de medewerker centraal stellen en daar werkzaamheden omheen bouwen. Niet andersom. Daarom is er veel vertrouwen wederzijds. En we blijven kijken naar mogelijkheden om te groeien: persoonlijke ontwikkeling staat centraal. Uiteindelijk is er ieder jaar een loonwaarde meting, die zich verhoudt naar de werkzaamheden die mensen doen. Soms zit daar ook een ontwikkeling in. Het houdt zichzelf in balans.”

Kijk naar mogelijkheden

Door het hoge percentage werknemers uit de doelgroep is Cycloon in trek bij bedrijven en instellingen om aan hun SROI-verplichtingen te voldoen. De volledige postafhandeling van bijvoorbeeld de gemeente Zwolle en provincie Overijssel, maar ook van bedrijven als Van Wijhe Verf en Breman, gebeurt door Cycloon. Toch wil de jonge bedrijfsleider ook een beroep doen op bedrijven om zelf meer mensen in dienst te laten nemen. “Kijk vooral naar mogelijkheden. Probeer niet iets in te passen, maar ga uit van dingen die wél mogelijk zijn. Als je maar genoeg tijd, ruimte en vooral vertrouwen biedt sta je versteld van wat mensen kunnen. Maar je moet wel een switch maken in de manier waarop je bedrijfsvoering wil doen.”

Jonneke Sterk heeft, samen met jobcoach Alice Engelen, regelmatig contact met WSP-ers Karin van Ringen en Hadaf El Hamdouni. Die contacten waren al heel goed voordat het Werkgeversservicepunt van start ging. “Maar wij zijn natuurlijk al bekende spelers. Voor bedrijven die nieuw in deze materie stappen is één loket erg handig. Want voor hen is het wereldje van subsidies en rechten en plichten nog wel eens onduidelijk.” Overigens ziet Sterk voor WSP nog wel een bredere taak weggelegd dan alleen aanspreekpunt voor werkgeversvragen. “Wij hebben zelf via WSP bijvoorbeeld goede contacten met het onderwijsveld om te kijken of vanuit deze scholen instroom gerealiseerd kan worden. Dus het zou ook meer als een platform kunnen dienen dan alleen als loket.”