Ben jij ook Harrie?

Succesvol participeren op de werkvloer dankzij Harrie-Helpt-training

Ben jij ook Harrie?

Je wilt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt graag een kans geven in je bedrijf. Je hebt ook werkzaamheden die zich daar goed voor lenen, maar hoe zorg je ervoor dat mensen de begeleiding krijgen die ze nodig hebben? De Harrie-Helpt-training biedt uitkomst. In twee dagen worden deelnemers opgeleid tot de ideale collega voor iemand die een beetje extra hulp nodig heeft. We vroegen twee deelnemers wat de training hen heeft opgeleverd.

Suzanne Tingen is voorwerker in dienst van Balanz Facilitair. Ze begeleidt dagelijks een groep medewerkers die verantwoordelijk is voor de schoonmaak, facilitaire taken binnen en buiten en – sinds de coronacrisis – het aanvullen van desinfectiepalen en desinfectieboxen bij Deltion College. Ze verdeelt de taken, doet de planning, maar vooral is ze ook een luisterend oor. Van haar werkgever krijgt ze echt tijd voor de begeleiding. Daar is ze heel blij mee. “Iedereen is uniek. De een wil gewoon even zijn of haar verhaal kwijt, de ander heeft wat meer ondersteuning nodig bij het goed uitvoeren van de werkzaamheden.” Dankzij de Harrie-Helpt-training heeft ze extra handvatten gekregen voor de begeleiding op de werkvloer.

Hoe het begon
Karin Boersma, accountmanager bij Tiem voor Werkgeversservicepunt (WSP) Regio Zwolle, coördineerde de Harrie-Helpt-training. Harrie staat voor hulpvaardig, alert, rustig, realistisch, instruerend en eerlijk. “Het begon hier in de regio met een aanbesteding waarbij medewerkers werden overgenomen door een nieuwe werkgever. Die zocht ondersteuning in de begeleiding op de werkvloer en zo kwam de Harrie-Helpt-training in beeld.” Boersma vermoedde dat er wel meer werkgevers interesse zouden hebben en zo ging het balletje rollen. Dankzij samenwerking van WSP Regio Zwolle en Start.Route kon Boersma de training kosteloos aan een selecte groep ondernemers aanbieden. Trainers van CNV Jongeren trainden de ondernemers uit verschillende sectoren om ‘Harrie’ te worden. Ook Kruitbosch, groothandel in fietsonderdelen en accessoires, en met eigen merken Cortina en Alpina marktleider voor stadfietsen, hoort via WSP dat er nog een paar plekjes vrij zijn bij de Harrie-Helpt-training. “Of we interesse hadden”, zegt Teamleider uitgaande goederen Hans Lindeboom. Dat hadden ze zeker. Bij Kruitbosch werken meerdere collega’s in de logistiek die ondersteuning krijgen. Dat gaat goed dankzij draagvlak op de werkvloer, benadrukt Lindeboom. “Vaak maken de magazijnmedewerkers onderling iemand verantwoordelijk die dan meeloopt om de werkzaamheden uit te leggen.” Daarnaast doen de teamleiders een deel van de begeleiding. Lindeboom en twee collega-teamleiders meldden zich aan voor de training.

Van elkaar leren
Tingen en Lindeboom zijn beiden enthousiast over de training. Zowel over de praktische tips als over de uitwisseling van ervaringen met andere deelnemers. “Iedereen komt bij een ander bedrijf vandaan en overal is het anders” zegt Lindeboom, “dus je leert sowieso van elkaar.” Wat hem vooral is bijgebleven is dat iemand met een beperking – of in Harrieterminologie een realist – vertelde hoe mensen op haar reageren. Het heeft Lindeboom aan het denken gezet: “Kijk naar wat iemand kan bijdragen, niet naar wat iemand niet kan.”
Een groep waarmee de twee deelnemers in hun werk ook te maken krijgen is statushouders. Die hebben specifieke ondersteuning nodig. Vanwege taal en cultuurverschillen is er vaak wat meer tijd nodig om uitleg te geven en je krijgt ook vaker vragen, omdat ze iets niet goed begrijpen. Ook daarvoor geeft de training bruikbare tips.

Suzanne Tingen

Corona
Door de coronacrisis verliep de training net iets anders dan de bedoeling was. De tweede trainingsdag moest op afstand – online dus. “Jammer”, vind Tingen, “je mist dan de rollenspellen.” Maar toch heeft ze veel van de training geleerd. Boersma had het ook liever anders gezien, maar is desondanks blij dat ze de training op deze manier konden afronden.” Lindeboom is het daarmee eens. “Natuurlijk was het jammer dat de tweede trainingsdag niet op de normale manier door kon gaan, maar ik vond ‘m inhoudelijk net zo goed.”
Zijn de deelnemers de lessen al in de praktijk aan het brengen? Zeker! Tingen past de ‘balanskaart’ toe bijvoorbeeld. Daarmee maak je samen inzichtelijk hoe het met iemand gaat en op welke punten even extra aandacht nodig is. En de vier G’s, een hulpmiddel voor feedbackgesprekken. Ze ziet haar team groeien. “Voor de hygiëneboxen moeten ze ook echt de klassen in. Dat vonden ze eerst spannend, maar je ziet ze gewoon vertrouwen krijgen en nu vinden ze het leuk.”
Lindeboom is zelfs een stapje verder aan het denken. “We kijken nu bijvoorbeeld of collega’s die vaak helpen bij het inwerken al bij de sollicitatie betrokken kunnen worden. Kijken of het klikt.” Een bekend gezicht maakt de drempel lager tijdens het inwerken, is de gedachte.

Aanrader
Vanwege de positieve ervaring zouden ze de Harrie-Helpt-training zeker aanraden. Juist ook voor werkgevers die nog geen ervaring hebben met het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Je krijgt er volgens Lindeboom veel voor terug. “Het geeft mensen voldoening en dat zorgt ook voor een bepaalde dynamiek in je team.”
Boersma hoopt dat de deelnemers deze ervaringen delen en zo een ambassadeursfunctie krijgen. “Er zijn bedrijven die de begeleiding spannend vinden en er soms ook tegenop zien, maar je ziet tegelijkertijd, zeker bij grote bedrijven, dat er altijd wel een paar mensen zijn die er wel iets mee hebben.” Deze training kan volgens haar helpen om de drempel wat weg te nemen. Ze merkt nu al dat er animo is. “We hebben al werkgevers in de wacht staan voor een training van dit type. We hopen in 2021 elk kwartaal een training te kunnen aanbieden.”

Wilt u meer weten over de Harrie-Helpt-training? Laat het ons weten via het contactformulier of stuur een e-mail naar Karin Boersma: k.boersma@tiem.nl

Deel dit via:

Contact

Heeft u hulp nodig?
Neem contact met ons op:

038 7001205 stuur een email

Social media

Twitter LinkedIn